Regelmatig krijgen werknemers te maken met agressief en intimiderend gedrag. Dit komt voor in de zorg en hulpverlening, maar ook in het onderwijs, de horeca, detailhandel en veel andere sectoren. Dit kan leiden tot hoog en langdurig verzuim.
Betere coping zorgt voor minder verzuim
Als jouw medewerkers te maken hebben met agressief en intimiderend gedrag heeft dat grote invloed op werkplezier en de sfeer op het werkvloer. Agressie op de werkvloer bevordert verzuim en heeft veel invloed op re-integratie. Helaas komt het regelmatig voor en kun je ook niet altijd de oorzaak wegnemen.
Ook is het mogelijk dat er agressie binnen de organisatie zelf plaatsvindt. Denk aan pestgedrag of intimidatie van collega’s ten opzichte van elkaar. Daar is als leidinggevende of hr adviseur vaak moeilijk grip op te krijgen.
Wat je wel kan doen is ervoor zorgen dat jouw medewerkers stevig in hun schoenen staan, zonder hun klantvriendelijke houding te verliezen. Door medewerkers beter met agressie te leren omgaan kun je prettiger werksfeer creëren en verzuim voorkomen.
Train je medewerkers in omgaan met agressie
Onze trainingen in omgaan met agressie hebben in grote lijnen een aantal vaste onderdelen:
- Herkennen van risico: signalen van (oplopende) agressie
- Grenzen voelen en aangeven
- Basishouding/lichaamstaal
- De-escaleren, hoe doe je dat?
- Weerbaarheidstechnieken voor fysieke agressie
Maar: de training wordt geheel afgestemd op de behoefte van de medewerkers die te maken hebben met agressie. Onze trainingen zijn altijd maatwerk en de inhoud hangt af van factoren zoals:
- Met welke klanten heeft de organisatie/zijn medewerkers te maken? Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van agressie bij mensen met dementie, vraagt dit om een andere benadering dan klanten van een gemeentelijk loket of psychiatrische patiënten.
- Hoe ver gaat het agressieve gedrag van klanten? Blijft dit verbaal, of wordt het ook wel eens fysiek, etc.?
- In hoeverre is de organisatie toegerust voor klanten met agressie? Denk hierbij bijvoorbeeld aan beschermingsmaatregelen die medewerkers al dan niet tot hun beschikking hebben.
Vrijblijvend een op-maat voorstel ontvangen voor deze training? Neem contact op.