Verzuimcijfers zijn een uitstekende bron van informatie om te sturen op verzuim en inzetbaarheid. Het is dan wel belangrijk om te beschikken over de juiste informatie en te weten hoe je deze informatie interpreteert. Wanneer je de cijfers kunt interpreteren dan weet je welk soort verzuim voorkomt in de organisatie en wat mogelijke oorzaken kunnen zijn. Hoe vaak en hoe lang medewerkers verzuimen vertelt iets over het beleid, de verzuimcultuur en de rol van de leidinggevenden.
Wil je bij verzuimcijfers antwoord op:
- Wat is een goed verzuimcijfer?
- Wat is een normale meldingsfrequentie?
- Hoe ziet kort, middellang en lang verzuim eruit?
- Wat kan ik met verzuimcijfers?
- Wat is goede managementinformatie op het gebied van verzuim?
In onze whitepaper over verzuimcijfers leer je alle begrippen, definities en formules en hoe je deze kunt interpreteren.
Ook toekomstig verzuim voorspellen.
Verzuimcijfers zeggen veel, maar wanneer je data wilt gebruiken om een goed verzuim- en duurzaam inzetbaarheidsbeleid te vormen heb je meer data nodig. Deze kun je halen uit periodiek medische onderzoeken en onderzoeken naar de medewerkerstevredenheid. De DIX vragenlijst (duurzame inzetbaarheidsindex) is hier een goed alternatief voor. Deze meet de inzetbaarheid van medewerkers op gezondheid, kennis en vaardigheden, motivatie en werk/privébalans.