Geen reistijd, geen afleiding, productiever aan het werk zijn, voldaner gevoel, mogelijkheid om de kinderen naar en van school te halen, meer vrijheid etc.
Het klinkt als een ideale situatie. Maar wat als het geen vrijwillige keuze is?
Thuiswerken heet in de arbowet: ‘plaatsonafhankelijk werken’. Door de coronamaatregelen is dat bijna altijd thuis. In ons vorige blog schreven we dat regelmatig contact en sturen vanuit vertrouwen belangrijke aspecten zijn van leidinggeven op afstand. Maar ook de werkplek en de werkomstandighden van jouw medewerkers zijn voor jou als leidinggevende van belang.
Wanneer praat je over plaatsonafhankelijk werken?
Het Arbobesluit heeft het over plaatsonafhankelijk werk als de werknemer de arbeid verricht “in een woning of op een andere door die werknemer gekozen plaats buiten het bedrijf of de inrichting, die niet de arbeidsplaats van de werkgever is” (art. 1.43 Arbobesluit). De regels hiervoor zijn minder concreet dan wanneer je medewerkers op de werkvloer aan het werk zijn, maar medewerkers moeten wel veilig kunnen werken. Denk hierbij aan beeldschermwerk, verlichting, een goede stoel of een documentenhouder. Voor sommige werknemers die al thuis werken zijn er al aanpassingen gedaan. Maar nu werken veel werknemers noodgedwongen thuis. Hals over kop spullen halen van kantoor en starten maar….
Want plaatsonafhankelijk werken geeft ook een verhoogd risico op mogelijke klachten. Werknemers hebben geen idee waar ze op moeten letten en handelen zoals ze denken dat het goed is. Of ze gaan zo op in hun werk dat ze helemaal niet voelen wat er gebeurt.
Thuiswerken en de RI&E
Met zoveel thuiswerkers is dit een goed moment om in je RI&E na te kijken of er iets vermeld staat over plaatsonafhankelijk werken en wat precies. En wellicht is het nu niet mogelijk om de RI&E er volledig op aan te passen, maar met de checklist die je onder aan deze pagina kunt downloaden heb je in no-time een inventarisatie voor de specifieke elementen van thuiswerken.
Structuur in je thuiswerkdag
Naast de juiste werkplek is ook de omgeving belangrijk. Kunnen je medewerkers ongestoord werken of is het hele gezin nu thuis? En hoe zit dat bij jezelf?
Niet alleen bij een verkeerde werkplek, maar ook de omstandigheden in je huis kunnen er voor zorgen dat je ongemerkt gaat compenseren. Hierdoor neemt de spanning in je lichaam en geest toe. Ons lichaam zit zo in elkaar dat het eerst gaat compenseren tot dat het niet meer kan. Daarna kun je klachten gaan ervaren, met name in de nek, schouders en rug.
Wellicht kun je in je volgende teamoverleg de volgende tips bespreken:
- Plan je dag, wat ga je vandaag doen en wanneer. Vergeet ook de pauzes niet in te plannen! (structuur)
- Maak duidelijke afspraken met je partner, gezin. Welke creatieve oplossingen kun je bedenken om toch even rustig te kunnen werken?
- Wissel zittende werkzaamheden af. Moet je een collega bellen, ga dan staan of lopen. Heb je een lastig telefoongesprek, ga vanwege de rust in je stem dan zitten.
- Beweeg na elk (half) uur dat je achter de computer zit 5 minuten. Maak tussendoor een wandeling of ga ‘samen’ een rondje hardlopen.
Veilig en gezond thuiswerken?
Download de gratis checklist om na te gaan of jij of je medewerkers aan de voorwaarden van vitaal thuiswerken voldoen.
Neem contact met ons op of maak een afspraak. Onze deskundigen staan klaar om je vraag te beantwoorden.